LECZENIE SKRZYWIENIA PRĄCIA

Skrzywienie penisa najczęściej spowodowane jest chorobą Peyroniego. W efekcie mikrourazów tkanek prącia powstają blizny i zrosty, które do tego stopnia wykrzywiają penisa we wzwodzie, że utrudniona jest aktywność seksualna. Leczenie skrzywienia prącia możliwe jest dzięki zastosowaniu iniekcji kolagenazy, czyli enzymu rozmiękczającego pogrubiałą tkankę. Drugą opcją jest zabieg chirurgiczny, polegający na wycięciu zgrubień i założeniu szwów podtrzymujących po przeciwnej stronie.
Zabieg prostowania skrzywienia penisa z wykorzystaniem kolagenazy polega na ostrzykiwaniu zgrubiałej osłonki białawej preparatem kolagenazy. Konieczne jest wykonanie kilku cykli leczenia, obejmujących dwa zabiegi iniekcyjne oraz jednej zabieg prostowania prącia. Pojedynczy zabieg trwa kilkanaście minut, a cała terapia realizowana jest w trybie ambulatoryjnym. Z kolei operacyjne leczenie skrzywienia penisa polega na wykonaniu zabiegu w znieczuleniu i wymaga całodniowego pobytu w klinice. Podczas zabiegu wycinane są zbliznowaciałe, pogrubione tkanki osłonki białawej ciał jamistych. Następnie po stronie penisa przeciwstawnej do lokalizacji zgrubień zakładane są szwy wzmacniające. Umożliwiają one utrzymanie penisa w pożądanym położeniu.

METODY LECZENIA SKRZYWIENIA PRĄCIA

LECZENIE CHIRURGICZNE

Zabieg chirurgiczny to kolejna odpowiedź na pytanie, jak wyprostować penisa. Takie zabiegowe leczenie skrzywienia penisa polega na wykonaniu plastyki prącia metodą Nesbita lub wykonaniu zabiegu przeszczepu tkanki. Plastyka prącia polega na wycięciu niewielkiego fragmentu osłonki białawej prącia znajdującej się po stronie przeciwnej do lokalizacji zgrubiałej, nieprawidłowej osłonki białawej na grzbietowej powierzchni penisa. Następnie wykonywane jest poprzeczne zszycie brzegów rany. Na obszarze penisa przeciwległym do powstałego w przebiegu choroby Peyroniego zgrubienia zakładane są specjalne szwy. W ciągu około 2 miesięcy szwy te pokrywane są nową tkanką, co pozwala na podtrzymanie penisa w prawidłowym położeniu. Zabieg wykonywany jest po uprzednim wypełnieniu ciał jamistych roztworem soli fizjologicznej. Efektem takiego zabiegu jest wyprostowanie penisa. Zabieg trwa około kilkudziesięciu minut i wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym lub dożylnym.
Inny sposób to ten z użyciem przeszczepu. Podczas zabiegu w miejscu krzywizny prącia wykonywane są nacięcia, możliwe jest także usunięcie fragmentów zgrubiałej osłonki białawej ciał jamistych. Następnie w miejscu zabiegowym wszywane są „łatki” z skóry lub powięzi Pacjenta.
Po zabiegowym leczeniu skrzywienia prącia możliwe jest odczuwanie dolegliwości bólowych, obrzęku i zaczerwienienia okolicy zabiegowej. Proces rekonwalescencji trwa około 2 tygodni. W tym czasie należy unikać aktywności fizycznej, kąpieli w basenie, korzystania z solarium czy sauny. Wskazana jest szczególna dbałość o higienę okolic intymnych, a także noszenie luźnej i przewiewnej bielizny i spodni. Powrót do aktywności seksualnej możliwy jest po 6 tygodniach.

LECZENIE KOLAGENAZĄ

Leczenie choroby Peyroniego możliwe jest dzięki iniekcjom kolagenazy. Enzym ten odpowiada za rozbijanie stwardniałych włókien kolagenowych, co umożliwia zmiękczenie zrostów i blizn powstałych w obrębie osłonki białawej. Kolagenaza dostępna jest dostępna w postaci roztworów do wstrzykiwań. Pozyskiwana jest z wyselekcjonowanych szczepów Clostridium histolyticum. Miejscowe zastosowanie kolagenazy, czyli enzymu rozbijającego kolagen o nieprawidłowej budowie, pozwala na skuteczne zredukowanie takich objawów choroby Peyroniego, jak zakrzywienie prącia i ból.
Iniekcje preparatukolagenazy powinny być wykonywane przez lekarza wyłącznie w stwardniałe, łącznotkankowe płytki. Zabieg może być oczywiście poprzedzony znieczuleniem miejscowym.  Cała kuracja obejmuje maksymalnie cztery cykle leczenia. Każdy z tych cykli obejmuje dwie iniekcje preparatu zawierającego kolagenazę oraz zabieg modelowania kształtu prącia. Najpierw wykonywane jest pierwsze ostrzykiwanie osłonki białawej ciał jamistych prącia preparatem zawierającym kolagenazę. Druga iniekcja wykonywana jest maksymalnie po trzech dniach. Po kolejnych dwóch-trzech dniach wykonywany jest zabieg prostowania prącia. Cykle powtarzane są co sześć tygodni.
W badaniach klinicznych potwierdzono wysoką skuteczność działania preparatów kolagenazy. Efektem leczenia przy pomocy preparatu zawierającego kolagenazę jest zauważalne zredukowanie wykrzywienia prącia, a efekty są coraz lepsze z każdym kolejnym podaniem. Jeśli po wykonaniu pierwszego cyklu leczenie nie zostanie uzyskane wyprostowanie zakrzywienia penisa o co najmniej 15 stopni, wówczas zalecane jest przerwanie leczenia kolagenazą i zastosowanie leczenia chirurgicznego.

CZY MAM CHOROBĘ PEYRONIEGO?

W pierwszym etapie rozwoju choroby Peyroniego zaburzenie to przebiega bezobjawowo. Dopiero, gdy zabliźnienie i zgrubienie osłonki białawej jest znaczne, mogą pojawić się pierwsze symptomy. Na powierzchni grzbietowej penisa wyczuwalne są pod skórą zgrubienia i guzki. Pojawia się widoczne podczas wzwodu skrzywienie penisa. Penis może zakrzywiać się ku górze, w dół lub na boki. Silnemu zagięciu prącia może towarzyszyć jego skrócenie, a także ból. Niekiedy jest on tak silny, że może uniemożliwić mężczyźnie współżycie. Takie znaczne skrzywienie penisa może może skutecznie utrudniać kontakty seksualne.
Uwzględniając stopień nasilenia objawów, wyróżnić można 2 fazy choroby:
– faza ostra trwa od 6 do 18 miesięcy i cechuje się nasilonym stanem zapalnym; w tym etapie choroby pojawia się zakrzywienie penisa oraz ból, a objawy stopniowo narastają;
– faza przewlekła choroby Peyroniego cechuje się zanikiem dolegliwości bólowych, natomiast utrzymuje się zakrzywienie penisa.

EFEKTY LECZENIA

Efektem prostowania penisa przy pomocy kolagenazy jest stopniowe przywrócenie optymalnego położenia penisa. Terapia wyróżnia się wysoką skutecznością – każdy cykl zabiegu pozwala na uzyskanie zadowalających efektów. Spodziewać można się skorygowania krzywizny penisa o co najmniej 15 stopni. Brak uzyskania takiego efektu jest wskazaniem do przerwania kontynuowania terapii kolagenazą i podjęcia interwencji chirurgicznej. W przypadku chirurgicznego prostowania penisa możliwe jest uzyskanie zadowalającego efektu po jednym zabiegu. Ryzyko nawrotów skrzywienia penisa jest niewielkie, zwłaszcza u tych Pacjentów, u których zidentyfikowano przyczyny choroby Peyroniego i wyeliminowano je. Żadna z metod leczenia skrzywienia penisa nie powinna wpływać w negatywny sposób na zdolność osiągnięcia erekcji.

CHOROBA PEYRONIEGO
- OPIS

Choroba Peyroniego to stwardnienie ciał jamistych prącia o postępującym charakterze. W obrębie osłonki białej prącia otaczającej każde z ciał jamistych dochodzi do powstania łącznotkankowych blaszek. Wraz z ich kumulowaniem się w tkankach prącia dochodzi do postępującego wyginania się penisa. Jest to zauważalne podczas wzwodu. Ponadto może pojawić się ból, a w niektórych przypadkach brak jest możliwości współżycia.
Skrzywienie penisa w przebiegu choroby Peyroniego bywa bardzo duże. Wielu mężczyzn zastanawia się „dlaczego mój penis jest krzywy?”. U wielu mężczyzn występuje niewielkie skrzywienie prącia w górę, w dół lub na boki. Nie wpływa to jednak w żaden negatywny sposób na możliwość osiągnięcia wzwodu i możliwość odbycia stosunku seksualnego. Takiemu anatomicznemu wygięciu prącia nie towarzyszą ponadto dolegliwości bólowe. Natomiast w przebiegu choroby Peyroniego tkanka bliznowata jest na tyle problematyczna, że dochodzi do nieprawidłowego wygięcia penisa w znacznym stopniu.
Choroba Peyroniego może dotyczyć kilku procent mężczyzn i rzutuje nie tylko na ich samopoczucie fizyczne, ale także psychiczne. Niemożność odbycia stosunku seksualnego jest bardzo frustrująca i może wpływać na relację między partnerami. Dlatego tak istotne jest zastosowanie skutecznego leczenia, które pozwala na zredukowanie dokuczliwych objawów choroby. Ostatecznie możliwe jest pozbycie się skrzywienia prącia i bólu, a także powrót do dawnego, udanego życia seksualnego.

PRZYCZYNY CHOROBY
PEYRONIEGO

Przyczyny choroby Peyroniego są nie do końca poznane. Na pewno do rozwoju tej uciążliwej choroby i powstania tkanki bliznowatej zbudowanej przez blaszki łącznotkankowe wpływ mają mikrourazy błony białawej. Mogą one powstawać podczas współżycia i mogą pozostawać niezauważalne, gdyż ich powstaniu nie musi towarzyszyć silny ból. Powstałe w ten sposób niewielkie blizny sprzyjają pojawieniu się zgrubień, guzków, a także ograniczają przepływ krwi przez tkanki prącia. Zgrubienie i tkanka bliznowata prowadzą do postępującego zakrzywiania się penisa. Do powstania blizn w obrębie otoczki białawej może także dojść w efekcie urazów dotyczących miednicy mniejszej lub zabiegów operacyjnych.
Kolejną przyczyną choroby Peyroniego może być współwystępowanie miażdżycy, nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy. Schorzenia te oddziałują w niekorzystny sposób na naczynia krwionośne, ograniczając dopływ krwi do tkanek i hamując procesy regeneracyjne. Do rozwoju choroby Peyroniego może także dojść w efekcie nawracających infekcji cewki moczowej, reumatoidalnego zapalenia stawów czy kolagenozy. I wreszcie – wykazano związek między rozwojem choroby Peyroniego a paleniem papierosów, spożywaniem alkoholu oraz zażywaniem beta blokerów. Nie bez znaczenia są także predyspozycje genetyczne.
Wymienione czynniki mogą generować stan zapalny w obrębie otoczki białawej ciał jamistych, któremu towarzyszy pobudzenie aktywności fibroblastów. W efekcie dochodzi do przebudowy osłonki białawej, jej pogrubienia i utraty elastyczności. Finalnie powstaje nieelastyczna, gruba tkanka bliznowata.